Jdi na obsah Jdi na menu
 


Hračky v mateřské škole

"HRAČKA Z DOMU - ANO ČI NE?"

Ježíšek přinesl i stavebnice, panenky, někdy i s domečky, plyšáky, knížky....Ve světě předškolních dětí ještě nemají takový prostor známé značky, jako je tomu o pár let později u školáků. Nicméně i v tomto věku děti vnímají, jaké hračky jsou "trendy". Vidí je v reklamách i u kamarádů a chtějí je taky. Zatím ale naštěstí moc neřeší, jestli jsou to originály od světových výrobců nebo kopie ze stánků v tržnici. Sociální rozdíly vnímají spíš podle množství lákavých věcí, které určitě dítě má, nebo nemá, podle rychlosti, s jakou se vprůběhu roku plní dětská přání, a podle exkluzivity, tedy když někdo má nejnovější hit jako první.

Pochlubit se dárkem, který nám udělal radost je přizozené chování prakticky v každém věku. Děti v širší rodině už nové hračky ukázaly - teď je na řadě školka. Tady by ovšem měla panovat jasná pravidla: "HRAČKU VE ŠKOLCE UKÁZAT A HNED ULOŽIT DO SKŘÍŇKY." Na tohle upozorňuje poradenská psycholožka Ivana Halíková. Do školky by podle ní v první řadě měly mít zakázaný přístup všechny ty "nejnovější modely" a drahé hračky, jejichž předvádění vede k předčasnému sociálnímu rozvrstvení dětí a k soutěživosti, která není na místě. Doktorka Halíková dodává, že v tomto věku potřebují děti jednoduchá pravidla: "DO ŠKOLKY SE VLASTNÍ HRAČKY NENOSÍ!"

Předháněním se s nejlepší hračkou může postupně docházet k vyčleňování těch dětí, které se v materiální oblasti nemají čím chlubit, upozorňuje psycholožka. V programu mateřské školy najdeme tolik zajímavých činností, které děti zaujmou, že je ani nenapadne vymýšlet, co mají doma lepší než druzí.

Dětí rodičů, kteří rádi předvádějí "my na to máme", mohou v kolektivu vzbuzovat závist i obdiv. Většinou bývají zvyklé, že dostanou téměř všechno, nač si ukáží, pokud možno hned. Pro ně je mateřská škola se svými pravidly a režimem ideálním prostředím, které může jejich nepřiměřená očekávání korigovat a přesměrovávat je k jiným hodnotám. při řadě řízených činností bývají jednotlivé děti různě šikovné, někdo spontánně pomáhá druhým - máme spoustu příležitostí ukázat dětem, že každý může být dobrý v něčem jiném a nenásilně při tom podporovat důraz na ty silné stránky, které s finanční silou rodičů tak úzce souvisejí.

Vyjímkou je plyšový medvídek, tedy kousek mého "JÁ", kterého si vezmu pouze k polednímu odpočinku.